De rol van de leerkracht

leraar programmeren

rol van de leerkracht

De leraar als coach

In de kleutergroepen wordt er gewerkt met een introductie van de opdrachtkaart in de kring. Vaak gaat dit met behulp van een verhaal en een praatplaat. Daarna kunnen de kleuters in een hoek aan de slag met de opdracht. Een leskaart met pictogrammen herinnerd ze aan de opdracht die in de kring gegeven is.

Vanaf groep 3 gaan de kinderen steeds meer zelfstandig, vaak ik groepjes, aan de slag. De leerkracht begeleidt en coacht waar nodig. De kinderen worden elke opdracht weer aangemoedigd om creatieve oplossingen te bedenken zodat ze samen tot het uiteindelijke resultaat komen.

De leerkracht weet wel waar de kinderen mee bezig zijn. Natuurlijk lukt het niet elk groepje om tot een prachtig resultaat te komen. Probeer als leerkracht te sturen naar een uitkomst.

De leerstof inhoud

Op elke leskaart staat beschreven wat het kind leert tijdens de opdracht. De leskaarten zijn opgebouwd en werken toe naar het een doel behorende bij computational thinking die gesteld is door de SLO.